Menü Bezárás

Sokszorosára növelhető a gyerekek által ismert szavak száma azáltal, ha olvasnak nekik

Egyáltalán nem mindegy, hogy a gyerekeknek olvasnak-e a szülők, hiszen akár egymillió szóval is kevesebbet ismerhetnek azok a gyerekek, akiknek csak hébe-hóba olvasnak fel, mint akiknek szüleik rendszeresen és sokat olvasnak. Mielőtt pedig kétségbe vonnánk, hogy valóban szükséges-e ennyivel több szót megismerni, jó tisztázni azt is, hogy minél több szót ismer meg egy gyerek, iskolás korában annál könnyebben boldogulhat majd maga is az olvasással.

Azok a gyerekek, akiknek napi öt könyvből olvasnak, az óvodába már úgy mennek, hogy közel 1,4 millió szóval többet hallottak azoknál a kortársaiknál, akiknek soha nem olvastak – derült ki egy, a ScienceDaily.com által ismertetett tanulmányból. Ez a mintegy egymillió szavas eltérés magyarázhatja részben a szókincset és az olvasás fejlődését illető eltéréseket is Jessica Logan, a tanulmány vezető szerzője, s egyúttal az Ohio Állami Egyetem adjunktusa szerint.

A kutatás szerint ráadásul még azok a gyerekek is mintegy 290 ezer szóval többet ismernek meg ötéves korukra könyvolvasást nem hallgató kortársaiknál, akiknek csak napi egy könyvből olvasnak.

„Azok a gyerekek, akik gazdagabb szókincset hallanak, felkészültebbek lesznek majd az iskolában az adott szavak megpillantására a nyomtatott szövegekben. Valószínűsíthető, hogy ők gyorsabban és könnyebben sajátítják el az olvasás készségét”

– emelte ki Jessica Logan a Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics nevű lapban megjelent tanulmánnyal kapcsolatos meglátását.

A kutató azt mondta, hogy tanulmányukat azok a korábbi felmérések ihlették, amelyek szerint az amerikai gyerekek mintegy egynegyedének soha nem olvasnak mesét, míg másik egynegyedüknek csak nagyon ritkán, heti egyszer-kétszer olvastak fel.

A kutatók azonosították a 100 legnépszerűbb könyvet a legkisebbeknek szóló keménytáblás babakönyvek és a képeskönyvek témakörében, majd kiválasztottak véletlenszerűen harminc kötetet mindkét listából, és összeszámolták, hogy hány szót tartalmaznak. A képeskönyvek átlagosan 228, a babakönyvek pedig 140 szót tartalmaztak.

Ezután a kutatók kiszámolták, hogy mennyi szót hallhat egy gyermek élete első öt évében különböző gyakoriságú olvasás mellett, azzal számolva, hogy a gyerekek három éves korukig babakönyveket, majd a rá következő két évben képeskönyveket ismernek meg. Emellett feltételezték, hogy még azok a szülők is olvasnak minden második hónapban a gyerekeknek, akik egyébként arról számoltak be, hogy nem szokásuk az ilyesmi.

Számításaik szerint azok az ötéves gyerekek, akiknek soha nem olvasnak, 4662 szót hallanak általánosságban, míg akiknek heti egyszer-kétszer olvasnak, azok 63570, akiknek heti 3-4 alkalommal olvasnak, 169620, akiknek naponta olvasnak, 296660, míg akiknek naponta öt könyvet olvasnak, 1483300 szót ismernek hallásból.

Mindazonáltal nem csupán a hallott könyvek száma határozza meg a megismert szavak számát. Egy 1992-es tanulmány szerint például azok a gyerekek, akik szegénységben élnek, átlagosan 30 millióval kevesebb szót hallanak három éves korukig, mint a jómódú társaik – igaz, más kutatások szerint meglehet, hogy jóval kisebb ez a különbség, vagy éppenséggel nem is létezik.

Az újabb kutatás azonban a fent említettől több dologban is eltér, és más következtetéseket is lehet levonni belőle. Jessica Logan például kiemelte, hogy a gyerekek sokkal komplexebb szavakkal ismerkedhetnek meg a könyvekben, mint egy hétköznapi beszélgetésben. Így például ha egy gyermek az Antarktiszon élő pingvinekről szóló könyvet hallgat meg, akkor olyan szavakkal és koncepciókkal ismerkedik meg, amelyek egy hétköznapi beszélgetésben valószínűleg nem merülnének fel.

Borítókép forrása: pixabay.com