Menü Bezárás

Hogyan lehet pénzt keresni az írással?

Írás munkák

Pénzkeresés írással – Lehetőségek, amelyekben lehet fantázia

Sokan tűnődnek azon, hogy vajon valóban lehet-e pénzt keresni írással, és ha igen, milyen módszerrel lehet ezt a legkönnyebben megtenni. A jó hír az, hogy egyáltalán nem lehetetlen feladatról van szó, a rossz viszont, hogy legtöbbször kitartó munkára, elkötelezettségre, kreativitásra, megfelelő nyelvtani felkészültségre, némi szerencsére, és sok-sok időre is szükség van ahhoz, hogy a jelképesnél magasabb bevételre is szert lehessen tenni.

Az alábbiakban néhány olyan megoldást mutatunk be, amelyek által, legalábbis egy idő múltán, alkalmad nyílhat pénzt keresni az írással. Természetesen a siker nagyban függ az elhivatottságtól, attól, hogy mennyi időt tudsz rászánni az írásra, valamint az is fontos, hogy megtaláld, s meg is tudd szólítani célközönségedet.

1. Saját blog indítása

Az egyik legkevesebb pénzbeli befektetést igénylő módszer továbbra is a saját blog indítása, azonban az eredmény sem lesz biztos siker. Nemcsak ott lehet elbukni a dolgot, hogy mások számára kevésbé érdekes, túl terjengős és túl sekélyes, vagy éppen semmitmondó bejegyzésekkel pakolja tele valaki a blogját, de az sem előnyös, ha rendszertelenül tölti fel a tartalmat.

Ahhoz, hogy egy blog sikeres legyen, ideális esetben napi rendszerességgel érdemes bejegyzést feltölteni, valamint ezen felül az olvasókkal való kommunikáció is csodát tud tenni a népszerűség és elköteleződés tekintetében.

A blog természetesen nemcsak személyes blog lehet, sőt, gyakran a „szakosodott”, valamilyen tematikát követő internetes naplók még vonzóbbak lehetnek, hiszen ezeken rendszeresen olyan tartalmakkal találkozik az olvasó, amelyek feltehetőleg illeszkednek az érdeklődési körébe. Ezáltal szert tehetünk néhány visszatérő olvasóra, de a Google keresései közt is jól teljesíthetnek a valamilyen ismeretterjesztő céllal vezetett blogoldalak, így nyitva áll a lehetőség az új olvasók bevonzására is.

A blogok népszerűsítése nem mindig egyszerű feladat, de ha összefogsz más, hasonló témájú oldalak szerzőivel, esetleg vendégszerzőként írsz olykor máshová is, azzal sokat juthatsz előre. A közösségi oldalakat se nélkülözd, de mindig kövesd nyomon, éppen melyik felületen érheted el potenciális célközönséged. A Facebook például már sok tekintetben „lecsengőben” van, főleg a fiatalabbak körében, míg a TikTok például egyelőre továbbra is növeli a felhasználói számát, s ők is jellemzően aktívak a felületen.

2. Blogbejegyzések írása – de ezúttal megrendelésre

Ha valamiben nagy ismeretre vagy tapasztalatra tettél szert, vagy egyszerűen csak nyitott vagy mindenféle új téma iránt, és nem sajnálod az időt, ha információkat kell gyűjtened, akkor nagy segítségére lehetsz azoknak a vállalatoknak vagy szakembereknek, akik saját blog révén népszerűsítenék magukat. Van, aki a weboldalához keres szövegírókat, míg mások nem közvetlenül kapcsolódó, de tematikus blogjuk tartalmának bővítése érdekében keresik a tehetséges írókat.

Amennyiben ezt az utat járnád, minden esetben érdemes alaposan tájékozódnod az adott témával és a blog hangvételével kapcsolatban is, mivel itt elsősorban nem azt várják el tőled, hogy saját gondolataidat vesd „képernyőre”, hanem, hogy az olvasók elé lebilincselő, érthető, de szakmailag helytálló olvasnivalót tárhassanak a segítségeddel.

Azt sem feltétlenül kell megvárni, hogy akadjanak olyan lehetőségek, ahol eleve szövegírót keresnek, hiszen te magad is hirdetheted – például egy megnyerően felépített weboldal vagy közösségi oldal használatával –, hogy szívesen vállalkozol tematikus blogtartalmak gyártására.

3. Ebook-kiadás

Úgy véled, hogy remek írói vénád van, és már egy jó sztori is ott lapul – úgyszólván – a „fiókod mélyén”? Esetleg versek, ismeretterjesztő írások, gyermekeknek szóló anyagok egész tárházát rejtegeted már a számítógépeden? Nos, ha így áll a helyzet, nem veszíthetsz túl sokat, ha a megfelelő helyen kiadsz egy e-könyvet. Mielőtt azonban belevágnál, érdemes jól megszerkesztened az anyagot, és ha ismersz valakit, aki szívesen átnézné, mintegy lektorálná neked a műved, azzal is nagy előnyre teszel szert, hiszen számtalan online kiadónál ezeknek a költsége a leginkább megterhelő az íróra nézve, amikor végül kiadásra kerül a sor. Ha idegen nyelven publikálnál, akkor a lehetőségek még szélesebb tárháza áll a rendelkezésedre, és akár nagyobb olvasótábort is elcsábíthatsz műveddel. Ne feledd azonban, hogy nem elég egyszerűen online elérhetővé és megvásárolhatóvá tenned az ekönyved, hanem kitartóan kell hirdetned és népszerűsítened is. A fizetett hirdetések mellett a közösségi oldalakon is jól lehet promotálni az ekönyveket.

4. Rendszeres tartalmak, hűséges támogatók

Nem kell rögtön egy teljes könyvet kiadnod ahhoz, hogy némi pénzt tudj keresni. Ha inkább csak novellákat, rövid történeteket vagy regényfejezeteket közölnél le egy-egy alkalommal, akkor viszont érdemes a leghűségesebb olvasóidat arra buzdítanod, hogy támogassanak munkádban.

A Patreon az egyik legjobb és legismertebb felület hasonló célokra, és az írók mellett például a videósok és vizuális művészek számára is kiváló lehetőséget biztosít.

Emellett hazai viszonylatban érdemes lehet megpróbálkozni a nemrégiben indult Nuuvella által nyújtott lehetőségekkel is – itt kicsit amolyan Netflox-szerűen, előfizetéssel olvashatóak a feltöltött anyagok, a szerzők pedig az olvasói tevékenységeknek megfelelő arányban részesülnek honoráriumban.

Nem kifejezetten nehéz eladni egy vérbeli rajongónak pólókat, bögréket, könyvjelzőket sem, így ha biztos rajongótábort tudsz magad mögött, akár ezek eladása révén is kereshetsz némi pénzt.

Amint azonban az jó kivehető, még mielőtt bármiféle pénz vagy támogatás a látótérbe kerülne, stabil és biztos rajongótábort kell kialakítanod, amelyhez egyfelől a rendszeres publikáláson, másfelől pedig a potenciális rajongókkal való kapcsolattartáson és a műveid folyamatos népszerűsítésén keresztül vezet az út. Az, hogy sikeres leszel-e, nem garantálható még így sem, de ha módodban áll, érdemes megadni magadnak a lehetőséget álmaid elérésére.

5. Fordítás

Még magas szintű angol nyelvtudással is jó lehetőségekre csaphatsz le, különösen akkor, ha jól értesz valamilyen specifikus témához.

Személy szerint rendre elborzadok egyes ismeretterjesztő könyvek magyar fordításán, amikor a faj, fajta és alfaj szavakat rendre keverik, de találkoztam már olyan dokumentumfilmmel is, amelynek magyar nyelvű narrációjában a vadászgörényt valamilyen rejtélyes okból menyétnek, a kócsagot pedig szürke gémnek fordították… Hasonló tévedések nyilván jogi, egészségügyi vagy műszaki szövegekben is előfordulhatnak, és alaposan alááshatják azok hitelességét – még ha az eredeti, idegen nyelvű szövegben tulajdonképpen minden tökéletesen akkurátusan szerepelt is. Nagy szükség volna tehát az olyan fordítókra, akik értik is, hogy milyen szöveg került eléjük, ezt pedig remélhetőleg mind többen és többen fedezik fel idővel. Ha fordításra vállalkozol, ne szégyelld tehát jelezni azt is, amennyiben esetleg valamilyen területen már részesültél felsőoktatási, vagy akár csak szakmai képzésben, hiszen így tudatod azt is, hogy képes vagy hitelesen megbirkózni a szakmaibb nyelvezet jelentette kihívásokkal is.

Ugyancsak nagy lehetőségek állnak előtted, ha „egzotikusabb” nyelveken is megbízhatóan beszélsz, vagyis főként írsz. Míg angol-magyar, vagy magyar-angol fordítót még csak-csak találni, más a helyzet, amikor például orosz, japán, kínai vagy koreai nyelvű szövegek fordítására kerül a sor, hiszen ilyen esetekben valósággal kutathatnak azon fordítók után, akik megbízhatóan képesek lefordítani egy-egy ilyen szöveget, dokumentumot.

A műfordítás egy harmadik útja annak, hogy fordítói „karrierednek” nekikezdhess. Ha találsz egy érdekes művet, amely magyar nyelven eddig még nem jelent meg, néhány referenciamunkád bemutatásával könyvkiadóknál is megpróbálkozhatsz befutni, de az is egy lehetőség, ha az eredeti mű szerzőjét keresed meg, s vele állapodsz meg a magyar nyelvű fordítás elkészítéséről és itthoni terjesztéséről. Ez utóbbi persze a nagyon ismert művek és befutott szerzők esetében kevésbé járható út.

6. Comic stripek alkotása

Ehhez bizony már vizuális jártasságra is szükség van, de ha kedveled a képregényeket, és rendszeresen tudsz előrukkolni kreatív, szellemes ötletekkel, akkor a comic stripekkel nagy népszerűségre tehetsz szert. Mindannyiunk számára ismerős lehet, amikor az ingyen osztott újságból jóformán csak a képregény részre fordítottunk számottevőbb figyelmet, és az interneten is jellemző, hogy az emberek figyelmét jobban magára vonja egy pár képkockával színesebbé tett rövid, csavaros „történet”, mint akár ugyanaz a poén vagy sztori vizuális elemek nélkül. A kis képregényeidet, ha már elég sok a rajongód, kiadathatod, vagy a fentebb már említett módon bírhatod támogatásra rendszeres olvasóidat.

7. Termékleírások készítése webshopok, gyártók számára

Mindannyian tudjuk, hogy egy frappáns termékleírás nagyban megnöveli a vásárlók érdeklődését, Ha úgy érzed, hogy képes vagy a termékekkel kapcsolatos gyakorlati információkat érdekes, figyelemfelkelő köpenybe bújtatni, bátran keresgélhetsz munkalehetőségek után a különböző webáruházak üzemeltetőinél, esetleg maguknál a gyártóknál.

8. Marketing szövegírás

Alaposabb tapasztalatot és tudást is igényel a marketing- és SEO-cikkírás, viszont elég hamar bele lehet rázódni. Legyen szó akár hírlevélírásról, akár közösségi oldalakra szánt rövid poszttartalmakról vagy marketing célú blogbejegyzésekről, ezekre továbbra is nagy a kereslet, és viszonylag jövedelmező is ez a fajta szövegírói tevékenység.

9. Írj magazinoknak, híroldalaknak!

Akár magazinoknak, híroldalaknak is írhatsz rendszeresen, vagy csak esetenként, amennyiben nyomon tudod követni a friss témákat és aktualitásokat, valamint képben vagy legalább néhány népszerűbb témakört illetően. Itt elsősorban arra van szükség, hogy meg tudd szólítani az olvasókat, és lehetőleg úgy közöld a tényeke, hogy azok érdekesek maradjanak számukra. Valljuk be, a legtöbben csak a hírek és magazincikkek legfeljebb első bekezdésének a végéig szoktak eljutni, de az sem ritka, hogy rögvest a címre reflektálva kommentelnek, de ha ez nem keserít el, és hiszel abban, hogy képes vagy még a felületesebb olvasókat is lekötni valamiképpen, nagy sikerélményekre tehetsz szert. Ha éppen nem találsz olyan portált, ahol írót vagy gyakornokot keresnek, megpróbálhatsz a szerkesztőségbe eljuttatni egy-két jól megírt cikket, és az sem árt, ha minél több referenciaanyagot tudsz felmutatni. Ennek érdekében eleinte valóban hasznosak lehetnek a gyakornoki jellegű és nem fizetett megbízások is, de elérkezik persze az idő, amikor ezekre már nem érdemes időt és energiát pazarolnod, és valóban fizető ajánlatok után kell nézned.

10. Megrendelésre írt köszöntők, mesék, versek

Sokan szeretik ismerőseiket, barátaikat egy-egy kedves, személyre szabott rímcsokorral, verssel vagy rövid történettel, esetleg mesével köszönteni. A lehetőségek tárháza határtalan: a gyerekeknek akár egy kis mesekönyv is készülhet kedves illusztrációkkal, amihez csak egy jó nyomdával kell felvenni a kapcsolatot.

Amennyiben könnyedén alkotsz rímeket, vagy kiváló történetmesélő vagy, akár vállalhatod azt is, hogy némi juttatásért cserébe születésnapi köszöntőket, személyes „mesekönyveket”, vagy bármilyen más személyre szabott alkotást fogalmazol meg leendő ügyfeleid számára.

Amit még mindenképpen tarts szem előtt!

Noha sokat kell várni az első bevételekre, és azok is feltehetőleg közelebb lesznek a jelképes eredményhez, mint a vágyott célokhoz, ettől függetlenül a csekélyke bevételed után is kell adót fizetned, és csak úgy végezheted a tevékenységedet, ha valamilyen módon számlaképes vagy, s vásárlóidnak, megrendelőidnek helyes számlát állítasz ki.

Ne feledd, hogy már a blogok, weboldalak esetében is gondoskodnod kell az adatvédelmi irányelvek, jogi nyilatkozat és cookie-policy ismertetéséről, hiszen ennek elmaradása is szankciókat vonhat után bizonyos esetben. (Például már akkor szükség lehet mindezekre, ha akár csak egy Google Analytics-et használsz az oldalad látogatottságának nyomon követésére.) Rossz hír, hogy sok esetben ez újabb jelentős kiadásokkal jár a kezdő, és még semmiféle bevételt nem kereső bloggerek és írók számára.

Természetesen nem használhatsz fel mások által készített írásokat, cikkeket sem a megfelelő forrásmegjelölés alkalmazása nélkül. Mindig érdemes megnézned, hogy a webhely, ahonnan az információ származik, milyen copyright elveket alkalmaz, így például megelégszik-e egy forrásmegjelöléssel akár nagyobb szövegrészletek idézése mellett, vagy szigorúan tiltja a szövegek egészének vagy egy részének átemelését is más weboldalakra vagy blogokba. Ha online forrásra hivatkozol, érdemes mindenképpen linkelni, még akkor is, ha nem a „szabványos” irodalomjegyzék-formátumot alkalmazod forrásaid megjelölésére. Könyvekből, folyóiratokból sem idézhetsz kedvedre – ilyen esetekben is ügyelned kell mások szerzői jogainak tiszteletben tartására.

Noha természetesen kifejtheted a véleményedet lényegében bármilyen témában, ez nem jelenti azt, hogy ne volnának olyan mondatok, amelyek miatt le lehetnél felelősségre vonható. Amennyiben például rágalmazol valakit írásaidban, vagy más módon hátrányos helyzetbe hozod őt, illetve sérelmet okozol neki, természetesen számíthatsz arra, hogy ezt nem hagyja majd annyiban, s a végén bizony megeshet, hogy te húzod a rövidebbet.

Akár azért is felelősségre vonhatnak, ha általad közölt, félrevezető információk miatt valakinek baja esik. Különösen igaz ez az egészségügyi témákban írott cikkekre, de lehetőleg a villanyszerelés fortélyait se mutasd be másoknak, ha nem értesz hozzá…

Tippek és trükkök

Ha blogot írsz vagy weblapot szerkesztesz, bátran formázd, tagold a szöveget! Sokakat riaszt vissza, ha hosszas, egybefüggő szöveget látnak, míg az alcímekkel, felsorolásokkal szabdalt szöveg vizuálisan barátságosabban hathat, és egyes elemek könnyebben megragadhatják az olvasók figyelmét.

Használj olyan kulcsszavakat (lehetőleg már a címben is), amelyekre nagy valószínűséggel keresnek rá az emberek – így könnyebben találnak rá tartalmadra az emberek. A téma persze ennél jóval bonyolultabb kifejtést is megérdemelne, de ha érdekel, hogyan írhatsz keresőbarát tartalmakat, szerencsére bőven találsz ezzel kapcsolatos írásokat magyar és angol nyelven is.

Kérd meg ismerőseidet, hogy segítsenek kicsit az írásaid népszerűsítésében! A személyes ajánlásokat a legtöbben jobban fogadják, mint például egy fizetett reklámot, így ha egy barátod vagy ismerősöd ajánlja másnak a műveid, talán nagyobb érdeklődéssel kezdik figyelni azokat.

Ne akarj már a legelején egy vagyont kifacsarni az írásaidból! Ha ekönyvet adsz ki, lehetőleg ismeretlen szerzőként ne annak alapján árazd be a könyved, hogy egyes ismert írók könyveiért mennyit hajlandóak fizetni az olvasók. Mindig óvatosabban fognak pénzt kiadni azokért a művekért, amelyek szerzőit még nem ismerik. Ha pedig blogod van, lehetőleg ne pakold tele reklámmal, még mielőtt akár a harmadik bejegyzést is feltöltötted volna, sőt, amíg nincs kellő rutinod, valószínűleg a fizetett szövegírásért sem fogsz tudni annyit kérni, mint a profik. Ehelyett inkább a tapasztalatszerzésre és a fokozatos fejlődésre koncentrálj az elején.

Meglehet, hogy helyesírásod még nem tökéletes, de egyébként ügyesen kifejezed magad szóban. Ilyen esetben mindenképpen fejleszd helyesírási készségeidet, hiszen egy hibáktól hemzsegő, magyartalan mondatokkal megtűzdelt szöveg nemcsak komolytalan hatást kelt, de élvezhetetlen is. Tanulni nem szégyen, ha viszont most nekilátsz helyesírási hibákkal teli szövegeket feltölteni az internetre, később valószínűleg némi megbánással nyugtázod majd magadban, hogy bizony jobb lett volna a féktelen publikálás helyett előbb forgatni A magyar helyesírás szabályait.

Jót tehet a tartalmaid népszerűségének, ha olvasóidat is aktivizálod. Kérheted őket, hogy reagáljanak az írásodra valamelyik közösségi oldalon, vagy ajánlják azt ismerőseiknek. Sőt, vélemények és személyes gondolatok közlésére is ösztökélheted őket, de csak akkor, ha van is kapacitásod valamilyen módon reagálni ezekre.

(A borítókép forrása: pixabay.com / West Bromwich)